Формування самоосвітньої компетентності школярів шляхом організації самоосвітньої діяльності при вивченні математики (опис досвіду роботи над методичною проблемою)
Завантажити>>Розробка е-контенту для 9 класу з теми "Числові послідовності" (курсова робота).
Завантажити>>
Групова робота. Розробка е-контенту для 9 класу.
Перейти>>
Формування та розвиток самоосвітніх умінь і навичок учнів (виступ на засіданні міської циклової комісії)
Учень –це не посудина, яку потрібно заповнити,
учень-факел, який треба запалити.
Стародавня мудрість
Змінюється соціально-економічна
обстановка в Україні і світі. Перетворення
умов праці обумовлюють необхідність підготовки фахівця високого класу, який
відрізняється професійною мобільністю, здатністю до творчої самореалізації,
умінням швидко поповнювати і оновлювати знання, обробляти наростаючий потік
інформації.В технічних вузах наростає потреба в спеціалістах. У школі закладається база необхідних знань для
реалізації поставленої мети.
У таких
умовах формування готовності до самоосвіти в навчанні стає особливо актуальним при
підготовці школярів до вступу у навчальні заклади, оскільки це дозволить їм самостійно компенсувати
недостатність знань, які неможливо
отримати на уроках у зв’язку з недостатністю часу, відведеного
на ту чи іншу тему уроку. Самоосвітня
компетентність-здатність учня здійснювати самостійно складні види діяльності.
Зрозуміло,що
у старшому шкільному віці(9-11 класи)школярі найбільш готові до самоосвіти, яка
організовується в ракурсі їхніх майбутніх спеціальностей; максимально сприяють цьому профілізація сучасної школи, розгалужена
система курсів за вибором , факультативних занять та гуртків, консультпункти. Учитель
має сповна використовувати бажання учня, його раніше сформований інтерес до
певної галузі знань, проте при цьому ні в якому разі не слід виступати
диктатором, необхідно застосовувати принципи демократизму, право вибору дитини. В міру критики і похвали,
щоб не відкинути учня від самостійного пошуку істини. Самоосвітня діяльність
учня завжди підвищує його рейтинг у
класі.
Готовність
до вирішення різного роду завдань вимагає від учня наявності у нього прагнення до самовдосконалення, прояву
самостійних дій, здатності до систематичного самостійного освоєння
матеріалів навчання. Тому успіх самоосвіти безпосередньо залежить від
наступних факторів:
- усвідомлення необхідності придбання додаткових знань:
- уміння планувати і передбачати послідовні кроки в
пошуку відповідей на поставлені запитання;
-уміння
здійснювати відбір з раніше засвоєних знань, актуалізувати їх і співвідносити з
наявною проблемою;
- бажання знайти відповіді на виниклі питання,
необхідність пізнання нового;
- створення умов для реалізації потреби в самоосвіті.
Педагогічний енциклопедичний
словник дає наступне визначення: «Самоосвіта - це цілеспрямована пізнавальна
діяльність, керована самою особистістю; придбання систематичних знань в якійсь
галузі науки, техніки, культури і т.п. В основі самоосвіти - інтерес займається
в органічному поєднанні з самостійним вивченням матеріалу. Самоосвіта - один із
засобів самовиховання»
Як вища форма задоволення пізнавальної потреби самоосвіта пов'язана з проявом значних вольових зусиль, вмінням мобілізувати, актуалізувати знання, високим ступенем свідомості і організованості, прийняттям внутрішньої відповідальності за своє самовдосконалення. Знання, придбані шляхом самоосвіти, дуже міцно зберігаються в пам'яті і продуктивно реалізуються. Мета самоосвіти полягає в тому, щоб сформувати з себе реальну, стійку особистість, здатну в нових соціально-економічних і політичних умовах вносити відчутний вклад в удосконалення професійної діяльності, громадському житті і самого себе. Самоосвіта - це творчий процес, оскільки його результатом є формування унікальної особистості.
Істинна самоосвіта неможлива без добре сформованої системи способів розумової діяльності, що складається, перш за все, з процесів прийому, засвоєння, переробки і передачі знань.
Як вища форма задоволення пізнавальної потреби самоосвіта пов'язана з проявом значних вольових зусиль, вмінням мобілізувати, актуалізувати знання, високим ступенем свідомості і організованості, прийняттям внутрішньої відповідальності за своє самовдосконалення. Знання, придбані шляхом самоосвіти, дуже міцно зберігаються в пам'яті і продуктивно реалізуються. Мета самоосвіти полягає в тому, щоб сформувати з себе реальну, стійку особистість, здатну в нових соціально-економічних і політичних умовах вносити відчутний вклад в удосконалення професійної діяльності, громадському житті і самого себе. Самоосвіта - це творчий процес, оскільки його результатом є формування унікальної особистості.
Істинна самоосвіта неможлива без добре сформованої системи способів розумової діяльності, що складається, перш за все, з процесів прийому, засвоєння, переробки і передачі знань.
В багатьох
школах є програми формування самоосвітньої компетентності учнів.
Мета даних програм
– створення системи формування самоосвітньої компетентності учнів.
Завдання:
1)ознайомлення учнів з поняттями: самоосвіта, вміння самоорганізації,
навички загальної культури, загальнонавчальні вміння;
2)формування свідомого ставлення до навчання;
3)формування мотивів самоосвіти;
4)створення умов для розумового самовиховання учнів і
самоосвіти;
5)створення умов для усвідомлення учнем ефективності
своєї навчальної праці;
6)ознайомлення учнів із творчими і дослідницькими методами
роботи;
7)створення індивідуальних програм самоосвіти.
В посібнику самоосвіти вчителя (Посібник самоосвіта вчителя.doc)
виділені такі методи самоосвіти:
-самостійна робота з літературою;
-спілкування;
-самотренування;
-самостійна робота з аудіовізуальними засобами;
-самостійне виконання практичних завдань;
-відвідування закладів культури ,лекторіїв,екскурсії
тощо;
-досліди,експерименти.
Учні,мета яких мати не тільки високий бал в навчанні, а і
тверді знання, не вдовольняються тільки шкільною програмою. Вони активно
користуються інтернетом, мають додаткову літературу. Але роль вчителя в
самоосвітній діяльності не відпадає. Учитель повинен корегувати її і надати
просту можливість перевіряти свої знання.
У 5 класі
необхідно здійснити плавний перехід від початкової до основної школи
(адаптацію). В початкових класах (1-4 кл.) дітей привчали заводити зошити для
правил, тому в 5-му класі треба вдосконалити ведення таких записів. Наприклад, учні
не тільки мають списувати правила, а ще і вміти їх осмислити і творчо обробити.
Тому ведення зошитів для правил можна запропонувати у такому вигляді:
Правило
|
Приклад з підручника
|
Власний приклад
|
Поступово на кожному уроці треба формувати корисні звички
(додаток1), а також знайомити з принципами самоорганізації (додаток2).
В 11
класі основна мета - підготовка до ЗНО.
Кожного року,незважаючи на те ,що у школі введено
гуманітарний профіль(3 год на
тиждень),близько 40 % учнів здають ЗНО з математики, приблизно у половини з них
математика- профільний предмет у ВНЗ.Тому самоосвіта є чи не єдиним шляхом до
успіху.
Якою
я бачу свою роль?
Планую створити динамічний стенд «Готуємось до ЗНО», де є
розділи з кожної теми :
Теорія
|
Опорний
конспект
|
Зразки завдань
|
Завдання для самостійної роботи
|
Стенд оновлюватиметься за 2 тижні до відповідної консультації.
Окремо на стенді розміщені пам’ятки з організації самоосвітньої компетентності
учня (додаток 3). Самостійно розв’язані
завдання планую оцінювати .
Для
організації самоосвітньої діяльності старшокласників планую використовувати
такі матеріали:
1. ЗНО 2016. Математика. Грунтовна підготовка за 100
днів. Український центр підготовки абітурієнтів.
2. Математика. ЗНО-за 30 днів. Істер О.С.Видавництво «Генеза»,
2013.
3. ЗНО-2016. Математика. Комплексне видання.-Київ,
«Літера».
Додаток1
Керівні принципи самоорганізації
-Стежте за часом.
-Аналізуйте як ви проводите час.
-Звітуйте перед собою ,коли ви марно витрачаєте час.
-Зазначте,коли ви працюєте продуктивно.Напишіть список,що
потрібно зробити.Ранжуйте проблеми за степенем значущості.
-Плануйте справи в
щоденнику.
-Визначтесь з пріоритетами.
-Обладнайте своє робоче місце зручно для себе.
Додаток2
Формуємо корисні звички
-Приступайте до роботи після відпочинку.
-Поставте першочергові речі першими .
-Показуйте себе з кращого боку.
-Спочатку зрозумійте інших,а потім намагайтеся,щоб
зрозуміли вас.
-Розв’язуйте проблему найпростішим способом.
Додаток3
Пам’ятка
з організації самоосвітньої компетентності учня
1.Аналізуйте свої
слабкі та сильні сторони .
2.Визначте свої потреби, інтереси, мету, мотиви.
3.Ознайомтесь з прикладами видатних людей, які
здолали свої недоліки.
4.самостійно організуйте свою діяльність.
5.Відчувайте в собі силу здійснити процес
самовдосконалення, саморозвитку, самовиховання, самоосвіти.
5.Знайте, як здобувати інформацію з різноманітних джерел
Література
1. Маркова А.К. Самообразование
школьников//Вопросы психологии.- 1980. -№3. - С. 149-154.
2.
Хрестоматія
з української класичної педагогіки/ Уклад. В.П.Кравець, О.І. Мешко. -
К.:Грамота, 2008.
3. Посібник: Основні компоненти самоосвітньої
діяльності педагога. Упорядник Трофименко О.Д.. –методист районного
методичного кабінету відділу освіти Криворізької райдержадміністрації, 2012. static.klasnaocinka.com.ua/.../samoosvita.doc
View more presentations or Upload your own.
Немає коментарів:
Дописати коментар