Я - учитель

Формування самоосвітньої компетентності школярів шляхом організації самоосвітньої діяльності при вивченні математики (опис досвіду роботи над методичною проблемою)

Завантажити>>

Розробка е-контенту для 9 класу з теми "Числові послідовності" (курсова робота). 
Завантажити>>

Групова робота. Розробка е-контенту для 9 класу. 
Перейти>>

Формування та розвиток самоосвітніх умінь і навичок учнів (виступ на засіданні міської циклової комісії)

                                             Учень –це не посудина, яку потрібно заповнити,
                                  учень-факел, який треба запалити.
                                                      Стародавня мудрість
 Змінюється соціально-економічна обстановка в Україні  і світі. Перетворення умов праці обумовлюють необхідність підготовки фахівця високого класу, який відрізняється професійною мобільністю, здатністю до творчої самореалізації, умінням швидко поповнювати і оновлювати знання, обробляти наростаючий потік інформації.В технічних вузах наростає потреба в спеціалістах.  У школі закладається база необхідних знань для реалізації поставленої мети.
          У таких умовах формування готовності до самоосвіти в навчанні стає особливо актуальним при підготовці школярів до вступу у навчальні заклади, оскільки  це дозволить їм самостійно компенсувати недостатність знань, які  неможливо отримати на уроках у звязку  з недостатністю часу, відведеного на  ту чи іншу тему уроку. Самоосвітня компетентність-здатність учня здійснювати самостійно складні види діяльності.
         Зрозуміло,що у старшому шкільному віці(9-11 класи)школярі найбільш готові до самоосвіти, яка організовується в ракурсі їхніх майбутніх спеціальностей;  максимально сприяють  цьому профілізація сучасної школи, розгалужена система курсів за вибором , факультативних занять та гуртків, консультпункти. Учитель має сповна використовувати бажання учня, його раніше сформований інтерес до певної галузі знань, проте при цьому ні в якому разі не слід виступати диктатором, необхідно застосовувати принципи демократизму,  право вибору дитини. В міру критики і похвали, щоб не відкинути учня від самостійного пошуку істини. Самоосвітня діяльність учня завжди підвищує його рейтинг  у класі.
          Готовність до вирішення різного роду завдань вимагає від учня наявності у нього прагнення до самовдосконалення, прояву самостійних дій, здатності до систематичного самостійного освоєння матеріалів навчання. Тому успіх самоосвіти безпосередньо залежить від наступних факторів:
- усвідомлення необхідності придбання додаткових знань:
- уміння планувати і передбачати послідовні кроки в пошуку відповідей на поставлені запитання;  
 -уміння здійснювати відбір з раніше засвоєних знань, актуалізувати їх і співвідносити з  наявною проблемою;
- бажання знайти відповіді на виниклі питання, необхідність пізнання нового;
- створення умов для реалізації потреби в самоосвіті.
         Педагогічний енциклопедичний словник дає наступне визначення: «Самоосвіта - це цілеспрямована пізнавальна діяльність, керована самою особистістю; придбання систематичних знань в якійсь галузі науки, техніки, культури і т.п. В основі самоосвіти - інтерес займається в органічному поєднанні з самостійним вивченням матеріалу. Самоосвіта - один із засобів самовиховання» 
         Як вища форма задоволення пізнавальної потреби самоосвіта пов'язана з проявом значних вольових зусиль, вмінням мобілізувати, актуалізувати знання, високим ступенем свідомості і організованості, прийняттям внутрішньої відповідальності за своє самовдосконалення. Знання, придбані шляхом самоосвіти, дуже міцно зберігаються в пам'яті і продуктивно реалізуються. Мета самоосвіти полягає в тому, щоб сформувати з себе реальну, стійку особистість, здатну в нових соціально-економічних і політичних умовах вносити відчутний вклад в удосконалення професійної діяльності, громадському житті і самого себе. Самоосвіта - це творчий процес, оскільки його результатом є формування унікальної особистості.
        Істинна самоосвіта неможлива без добре сформованої системи способів розумової діяльності, що складається, перш за все, з процесів прийому, засвоєння, переробки і передачі знань.
         В багатьох школах є програми формування самоосвітньої компетентності учнів.
Мета даних  програм – створення системи формування самоосвітньої компетентності учнів.
   Завдання:
1)ознайомлення учнів з поняттями: самоосвіта, вміння самоорганізації, навички загальної культури, загальнонавчальні вміння;
2)формування свідомого ставлення до навчання;
3)формування мотивів самоосвіти;
4)створення умов для розумового самовиховання учнів і самоосвіти;
5)створення умов для усвідомлення учнем ефективності своєї навчальної праці;
6)ознайомлення учнів із творчими і дослідницькими методами роботи;
7)створення індивідуальних програм самоосвіти.
В посібнику самоосвіти вчителя (Посібник самоосвіта вчителя.doc) виділені такі методи самоосвіти:
-самостійна робота з літературою;
-спілкування;
-самотренування;
-самостійна робота з аудіовізуальними засобами;
-самостійне виконання практичних завдань;
-відвідування закладів культури ,лекторіїв,екскурсії тощо;
-досліди,експерименти.
Учні,мета яких мати не тільки високий бал в навчанні, а і тверді знання, не вдовольняються тільки шкільною програмою. Вони активно користуються інтернетом, мають додаткову літературу. Але роль вчителя в самоосвітній діяльності не відпадає. Учитель повинен корегувати її і надати просту можливість перевіряти свої знання.
         Самоосвітньою роботою в наступному учбовому році я планую ретельно займатись в 5-х і 11 класах.
         У 5 класі необхідно здійснити плавний перехід від початкової до основної школи (адаптацію). В початкових класах (1-4 кл.) дітей привчали заводити зошити для правил, тому в 5-му класі треба вдосконалити ведення таких записів. Наприклад, учні не тільки мають списувати правила, а ще і вміти їх осмислити і творчо обробити. Тому ведення зошитів для правил можна запропонувати у такому вигляді:
Правило
Приклад з підручника           
Власний приклад






Поступово на кожному уроці треба формувати корисні звички (додаток1), а також знайомити з принципами самоорганізації (додаток2).
         В 11 класі  основна мета - підготовка до ЗНО.
Кожного року,незважаючи на те ,що у школі введено гуманітарний  профіль(3 год на тиждень),близько 40 % учнів здають ЗНО з математики, приблизно у половини з них математика- профільний предмет у ВНЗ.Тому самоосвіта є чи не єдиним шляхом до успіху.
         Якою я бачу свою роль?
         Планую створити динамічний стенд «Готуємось до ЗНО», де є розділи з кожної теми :
           Теорія

   Опорний 
    конспект
Зразки завдань
Завдання для самостійної роботи




Стенд оновлюватиметься за 2 тижні до відповідної консультації. Окремо на стенді розміщені пам’ятки з організації самоосвітньої компетентності учня (додаток 3).  Самостійно розв’язані завдання планую оцінювати .
         Для організації самоосвітньої діяльності старшокласників планую використовувати такі матеріали:
1. ЗНО 2016. Математика. Грунтовна підготовка за 100 днів. Український центр підготовки абітурієнтів.
2. Математика. ЗНО-за 30 днів. Істер О.С.Видавництво «Генеза», 2013.
3. ЗНО-2016. Математика. Комплексне видання.-Київ, «Літера».
Додаток1
                        Керівні принципи самоорганізації
-Стежте за часом.
-Аналізуйте як ви проводите час.
-Звітуйте перед собою ,коли ви марно витрачаєте час.
-Зазначте,коли ви працюєте продуктивно.Напишіть список,що потрібно зробити.Ранжуйте проблеми за степенем значущості.
-Плануйте  справи в щоденнику.
-Визначтесь з пріоритетами.
-Обладнайте своє робоче місце зручно для себе.
                       Додаток2
Формуємо    корисні звички
-Приступайте до роботи після відпочинку.
-Поставте першочергові речі першими .
-Показуйте себе з кращого боку.
-Спочатку зрозумійте інших,а потім намагайтеся,щоб зрозуміли вас.
-Розвязуйте проблему найпростішим способом.
Додаток3
Пам’ятка з організації самоосвітньої компетентності учня
1.Аналізуйте  свої слабкі та сильні сторони .
2.Визначте свої потреби, інтереси, мету, мотиви.
3.Ознайомтесь з прикладами видатних людей, які здолали  свої недоліки.
4.самостійно організуйте свою діяльність.
5.Відчувайте в собі силу здійснити процес самовдосконалення, саморозвитку, самовиховання, самоосвіти.
5.Знайте, як здобувати інформацію з різноманітних джерел
Література
1. Маркова А.К. Самообразование школьников//Вопросы психологии.- 1980. -№3. - С. 149-154.
2. Хрестоматія з української класичної педагогіки/ Уклад. В.П.Кравець, О.І. Мешко. - К.:Грамота, 2008.
3. Посібник: Основні компоненти самоосвітньої діяльності педагога. Упорядник Трофименко О.Д.. –методист районного методичного кабінету відділу освіти Криворізької  райдержадміністрації, 2012. static.klasnaocinka.com.ua/.../samoosvita.doc


View more presentations or Upload your own.

Немає коментарів:

Дописати коментар